Jednostka Ratowniczo-Gasnicza nr 2

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 w Kaliszu to jednostka zabezpieczająca rejon miasta Kalisza i Opatówka oraz gminę Brzeziny, Godziesze Wielkie, Opatówek oraz Szczytniki.

Obecnie dowódcą jednostki jest bryg, inż. Grzegorz Orlikowski a jego zastępcą asp. sztab. Krzysztof Knop.


Samochody należące do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 w Kaliszu

342[P]25 – GCBA 5/32 – Man

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Man zabudowany przez firmę Stolarczyk. Samochód posiada zbiornik wodny o pojemności 5000 litrów, zbiornik na piane o pojemności 500 litrów oraz autopompę o wydajności 3200 litrów/minutę. Na wyposażeniu samochodu znajduje się ciężki zestaw ratownictwa technicznego Holmatro, Zestaw ratownictwa medycznego R1, aparaty ochrony dróg oddechowych, podstawowa armatura wodno-pianowa, podręczny sprzęt burzący, drabina aluminiowa, substancję do neutralizowania substancji ropopochodnych, czujnik wielogazowy, sprzęt do ratownictwa wodnego oraz wysokościowego, wentylator oddymiający, piły i pilarki oraz podstawowy sprzęt łączności radiowej. Samochód w jednostce pełni funkcję pierwszowyjazdowego do prowadzenia samodzielnych akcji oraz współdziałania z innymi jednostkami.


342[P]26 – GCBA 9,5/60 – MAN TGA 26.430

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ma podwoziu Man zabudowany przez firmę Stolarczyk. Samochód posiada zbiornik na wodę o pojemności 9500 litrów, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 900 litrów oraz autopompę niskociśnieniową do 16 atmosfer o wydajności do 6000 litrów/minutę. Na wyposażeniu samochodu znajduje się podstawowy sprzęt łączności radiowej, podstawowa armatura wodno-pianowa, piły i pilarki, aparaty ochrony dróg oddechowych, drabina aluminiowa, zestaw do zabezpieczania miejsca zdarzenia oraz podręczny sprzęt burzący. Kabina pojazdu mieści 3 ratowników. W jednostce samochód służy jako samochód drugiego rzutu do prowadzenia dużych akcji gaśniczych.


342[P]53 – SH 24 – Volvo FL 220

Specjalistyczny podnośnik hydrauliczny na podwoziu Volvo FL6 o maksymalnym wysięgu 24 metrów. Z kosza podnośnika można podawać środek gaśniczy przez stałą instalację gaśniczą. Pojazd głównie jest wykorzystywany do prac na wysokości oraz ewakuacji poszkodowanych.


342[P]60 – SLRchem – Mercedes Benz 312 D

Lekki samochód ratownictwa chemicznego za podwoziu Mercedesa Sprintera 312D. Samochód został zabudowany przez firmę Schmitz. Na wyposażeniu samochodu znajduje się sprzęt oz przepompowywania niebezpiecznych substancji, ubrania gazoszczelne, sprzęt uszczelniający oraz pomiarowy. Pojazd dysponowany jest głównie do dużych plam substancji ropopochodnych oraz wypadków, w których doszło do różnego rodzaju wycieków substancji.


342[P]90 – SLOp – Volkswagen Amarok

Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy na podwoziu Volkswagena. Pojazd wyposażony jest w silnik Td poj. 3,0 o mocy 163 KM. Używany w jednostce do drobnych miejscowych zagrożeń, również jako operacyjny dla d-ców JRG


Zapora olejowa

Lekka przyczepa z zaporą przeciwolejową o długości 190 metrów umiejscowiona na zwijadle. Przyczepa wraz z zaporą stosowana jest do ograniczania i usuwania rozlewów olejowych z powierzchni wody.


342[P]P2PSRch

Przyczepa chemiczno-ekologiczna wykorzystywana jest do likwidacji zdarzeń związanych z ratownictwem chemiczno-ekologicznym. Na wyposażeniu znajdują się aparaty powietrzne, różnorodne ubrania ochronne, sprzęt do zbierania rozlewisk olejowych na ciekach i akwenach wodnych, pompy do substancji chemicznych i ropopochodnych.


342[P]Ł1PPł – przyczepa wyposażona w czteroosobową łódź aluminiową

Łódź posiada silnik Mercury o mocy 15 KM. Łódź wykorzystywana jest podczas sprawiania zapory oraz prowadzenia działań na akwenach wodnych.